středa 22. července 2015

Salimpour School aneb Proč tak žeru Suhailu, část 1.

Spousta z vás už zaznamenalo, že se od roku 2013 věnuji vzdělání ve formátu Suhaily a Jamily Salimpour, a to přímo pod vedením samotné Suhaily. Ráda bych se s vámi podělila o své zážitky z jejích seminářů a hlavně vysvětlila, o čem ten humbuk vlastně je a jak to může pomoci vám. A pokud se věnujete břišnímu tanci, tak není možné, abyste se s jedním z těchto formátů (či dokonce oběma) již nesetkaly, byť o tom pravděpodobně ani nevíte. Tak se pohodlně usaďte a jdeme na to.

Kdo vlastně je Jamila a Suhaila Salimpour?

Začněme rovnou trochou historie, pokud náhodou neznáte význam a roli těchto dvou tanečnic ve vývoji současné podoby břišního tance.

Jamila Salimpour

Jamila Salimpour
Jamila k orientálnímu tanci našla cestu skrze svého otce, který jako voják na Blízkém východě pozoroval tamnější tanečnice a poté o nich psal Jamile v dopisech. Domá ji poté tanec ukazoval a ona se jej sanžila k jeho pobavení napodobovat. Později získávala další inspiraci z egyptských filmů promítaných v kině. Vše, co viděla, ihned zkoušela. Poposkočme dopředu na počátek 50. let, kdy začala vyučovat, a to stylem, kterým se sama učila - nápodobou. 

Ke konci 50. let se v Americe zakládá spousta klubů s velkými orientálními show, kde často vystupovaly tanečnice ze Středního východu. V jednom z nich Jamila sama vystupovala a díky tomu získala zkušenosti z první ruky - vše, co viděla, si ihned zaznamenávala a katalogizovala. Postupně si tak vytvořila velký slovník prvků, které seskupovala do rodin dle podobnosti. Prvky také pojmenovávala - někdy podle jména tanečnice (Maya, Samiha), jindy dle jejího původu (Turkish Drop, Algerian Shimmy).
Bal Anat
Legendární skupinu Bal Anat založila na konci 60. let. Show sestavila dle jejích zkušeností s vystupováním v cirkuse. Celý set nabízel nepřeberné množství stylů a přehlídku "kmenů", nicméně celá show byla půl pravda, půl fantazie a výmysl dle inspirace z obrazů a fotek v magazínu National Geographic. Nicméně faktem zůstává, že některé z těchto představení se v Americe objevily vůbec poprvé (tanec s hady nebo tanec se šavlí). Tato skupina inspirovala spoustu dalších následovníků a následovnic a dala vznik stylu, který dnes známe jako American Tribal. 


Jaký je tedy její největší přínos a dopad na současnou podobu orientálního tance?

  • Kodifikace názvosloví a vytvoření 1. manuálu k orientálnímu tanci
  • Vytvoření určité metodiky učení
  • Terminologie a metodika výuky činelkových rytmů
  • Základy pro dnešní tribal styl díky skupině Bal Anat

Podrobnější informace najdete zde:
Přednáška na International Conference on Middle Eastern Dance, 1997
Článek  From Many Tribes: The Origins of Bal Anat
Stránky studia


Suhaila Salimpour

Suhaila ve věku 5 let
Suhaila, jako dcera Jamily a tudíž 2. generace tanečnic, se v prostředí orientálního tance pohybovala od malička. Už jako dvouletá byla na pódiu spolu s Bal Anat. Jen tato výhoda ale nestačila k tomu, aby se Suhaila stala fenoménem, jakým dnes je. Od malička chodila na lekce baletu, stepu, a jazzu a později se vznikem hip hopu přidala i ten spolu s moderním tancem. Studovala u předních osobností taneční scény a trénovala se i v herectví pod vedením jedinečného Sanforda Meisnera. Veškeré nabyté znalosti pak integrovala se svým rozsáhlým tréninkem v orientálním tanci a výsledkem je revoluční technika, která dala břišnímu tanci netušené možnosti.

Skrze svoji vlastní cestu a objevování se z ní stala nejen skvělá tanečnice, ale především jedinečná lektorka, jež na současné orientální scéně nemá konkurenci. Její vize dala poté vznik celému systému výuky, rozděleného do úrovní a podpořeného certifikací tanečnic.
Suhaila Salimpour

Jaký je tedy její největší přínos a dopad na současnou podobu orientálního tance?

  • Změna postoje a linie těla v orientálním tanci, nyní více podobná západním formám díky jejímu ranému tréninku v baletu, jazzu a stepu.
  • Zavedení některých prvků, které se do té doby v orientálním tanci nevyskytovaly. Jedná se např. o různé akcenty v hrudníku, jež získala ze svého výcviku v hip hopu. 
  • Důraz na izolaci hýžďových svalů pro vytvoření většiny prvků v bocích. 
  • Její technika velmi zasáhla a dala podklad pro dnešní tribal fusion styl. 
  • Jedinečná metodika výuky techniky i uměleckého rozvoje tanečnic. 
  • Rozšířila a dala teoretický rozměr formátu své matky.
Podrobnější informace najdete zde:
Stránky studia - Suhaila a Salimpour Legacy
Pročtěte si i její blog, kde najdete články k různým etapám jejího vývoje.

O čem jsou formáty Jamily a Suhaily Salimpour?

Oba formáty jsou rozdělené do několika stupňů, přičemž každý z nich je zakončen zkouškou. Abyste se mohly zúčastnit výcviku na vyšších stupních, musíte vždy získat certifikát za stupeň předchozí. Na certifikaci v orientálním tanci je mnoho názorů. Pravdou však zůstává, že konkrétně tento systém v Salimpour School funguje již několik let a velmi se osvědčil. Pro studentky naopak poskytuje mnoho výhod:

  • víte přesně, co se od vás na tom kterém stupni očekává
  • nemusíte přemýšlet, co se dál učit a jak se zlepšovat. Stačí "jen" trénovat a následovat kurikulum. 
  • výcvik je sestavený přesně pro vaši úroveň a zejména na vyšších levelech oceníte, že se laťka nesnižuje kvůli tanečnicím, které nejsou ještě připravené (jak bývá typické pro prostředí běžných seminářů)
  • při pravidelném tréninku rychlý pokrok
  • jste systematicky trénována jako (nejen orientální) tanečnice a umělkyně
  • můžete získat vzdělání, které vám žádný jiný program orientálního tance na světě nenabídne 

Na rozdíl od jiných certifikačních programů se od vás také vyžaduje, abyste si své vzdělání udržovala a certifikaci každé 2 roky obnovovala, jinak vše ztratíte a začínáte opět nanovo. Na první pohled by se mohlo zdát, že s tak vysokými nároky a očekáváními jsou tyto formáty pouze pro profesionálky. Nic nemůže být dále od pravdy. Ve skutečnosti převážnou většinu studenské základny tvoří amatérky a ženy, které mají orient jako koníček. Na oplátku za vaši vloženou energii a bohužel i nemalé finanční náklady je o vás ale královsky postaráno. K dispozici máte online lekce s obrovským množství hodin natočených přímo ve studiu během výuky. Na eshopu je v nabídce několik manuálů a audio-tréninkových pomůcek. V případě potřeby není problém napsat přímo do studia a odpovědi se dočkáte většinou již následující den. Skrze email se můžete poradit i přímo se Suhailou. Na seminářích vás pak bude Suhaila podporovat svým profesionálním, ale zároveň srdečným přístupem. Své studentky si pamatuje. Můžete se jí kdykoliv zeptat na názor ohledně vašeho pokroku, úrovně a zejména vhodnosti skládat zkoušku. Není vám jen lektorkou, ale také mentorkou.

Zmínila jsem finance. Náklady jsou opravdu poměrně vysoké. Třídenní intenzivka v Evropě, kterou byste se rozhodla zakončila zkouškou (hradí se poplatek) vás spolu s cestou a ubytováním vyjde přes 20 tis. Kč. Na vyšší úrovně už musíte připočítat i cenu online lekcí, certifikační choreografii, atd. Je pochopitelné, že pro některé z vás (studentky, maminky s dětma) bude toto vzdělání prozatím nedostupné. Ze zkušenosti však vím, že největší překážkou není výše ceny, ale schopnost stanovit si priority a pak dle nich uzpůsobit ostatní výdaje. Spoustu peněz vynakládáme na semináře nebo víkendové festivaly v zahraničí, které nás tanečně posunou jen velmi málo. Přestaňte za ně utrácet, omezte nákupy kostýmů (či jiné věci, za kterou často utrácíte) a najednou peníze budou. Ano, někdy to znamená, že za celý rok se nedostanete na většinu akcí, kam byste chtěly, ale tyto omezení se vám u Suhaily bohatě vrátí. Aspoň jednou by si každá studentka měla dopřát tu možnost, vzdělávat se pod Suhailiným vedením. Nejen tribal tanečnicím bych ráda vzkázala - dlužíte to samy sobě.

Více o škole Salimpour na webu.
Pokud umíte anglicky, můžete se i podívat na několik rozhovorů se Suhailou zde.

Teď už se podívejme přímo na jednotlivé formáty a obsah výuky.

Formát Suhaily Salimpour

Začněme formátem Suhaily, který má 5 stupňů. Jejich vzájemnou náročnost si můžete představit jako pyramidu postavenou na špičku, kde rozsah znalostí a dovednosti se s každým stupněm zvětšuje nelineárně. Zatímco na 1. úroveň vám stačí naučit se relativně málo a i úplné  tanečnice ho zvládnou za pár měsíců, na 2. level už budete potřebovat rok i více. Záleží, jaké máte pohybové předpoklady, co všechno už máte v tanci za sebou a především jak moc budete trénovat. Na poctivém a pravidelném tréninku a samostudiu je celý formát postaven, takže pilné tanečnice se budou pohybovat vpřed rychleji než ty, které sice vypadají talentovaněji, ale trénink z nějakého důvodu zanedbávají.

O tomto formátu se bohužel traduje, že je celý jen a jen o technice a že se neučí tanec jako takový. Jak daleko je toto tvrzení od pravdy. Předpokládám, že to jsou zkazky tanečnic, které nedošly dál než k pár lekcím na 1. úrovni a pak odpadly.

Takže co se vlastně v tomto formátu naučíte?
1. a 2. úroveň jsou opravdu téměř výlučně o technice. Na 1. úrovni se ještě nenazýváte ani začátečnice, protože teprve získáváte stavební kameny pro orientální tanec. Během lekce chodíte po kruhu a trénujete základní izolace, z nichž 99% bude v bocích. To znamená, že se už od počátku učíte spojovat typické pohyby orientálního tance s chůzí a pohybem po prostoru, něco, co v dnešním břišním tanci zcela chybí nebo je omezeno jen na pár prvků. Zároveň se seznámíte s hrou na činelky a naučíte se hrát několik rytmů od pravé i levé ruky.

Přestože je 1. úroveň technicky nejjednodušší, je to právě tato úroveň, kdy spousta tanečnic nevydrží. Proč? Protože se jednoduše nepřenesou přes své ego. Jsou to zejména tanečnice, které tancují i několik let a zde musí začít opět od nuly. Navzdory jejich zkušenostem jim může jít učení i pomaleji než nováčkům, protože musí bojovat s již zažitou svalovou pamětí, která je naučená provádět prvky určitým způsobem.

Na 2. úrovni se technika značně komplikuje. Po kruhu nechodíte jen jednoduchou chůzi, ale většina izolací se provádí s kroky chassé, pas de bourré, grapevine, V krok, a různými dalšími obtížnými kroky nebo i jejich kombinacemi. Nechybí i různé otočky a ani v těch se provádění izolací, které se na této úrovni značně zrychluje, nevynechává. Samozřejmě se učíte i složitější činelkové rytmy včetně techniky tří činelek. Vše opět od pravé i levé ruky. Na symetrii je kladen důraz skrz celý formát. Abyste prošla 2. úrovní, budete už muset i něco nastudovat a naučit se certifikační choreografii. Jakmile máte dokončen 2. stupeň, jste technicky připravená na vzdělávání se v tanci jako takovém.

3. úroveň už začíná být opravdová sranda. Teprve tady začínáte pracovat s vrstvením, což v podání Suhaily znamená, že
  1. se pohybujete po prostoru (např. chassé)
  2. provádíte izolace v bocích (např. čtverečky)
  3. přidáváte jednu i více vrstev (např. vlny tělem a shimmy rameny)
  4. pravděpodobně k tomu všemu hrajete na činelky (nějakou šílenost, jako např. alternating 4's and 5's, nedejbože od levé ruky)
  5. všechny pohyby jsou různě rychlé, takže vám hlava jede na plné obrátky, zatímco se snažíte dát vše dohromady a kroutíte se jako žížala. 
Asi si dokážete představit, že vytrénování těchto dovedností zabere minimálně rok dle četnosti vašich tréninků a intenzitě přípravy. Nácvik vrstvení je ale jen malou částí, která se na této úrovni probírá. Abyste totiž prošla a certifikovala se na 3. úroveň, musíte naposlouchat určité skladby (více než 100), přečíst několik knih, vypracovat různé úkoly, naučit se 3 náročné choreografie a spoustu dalšího. Během týdenní intenzivky, kterou musíte absolvovat vícekrát, procházíte emočním výcvikem, který vás připravuje na jevištní prezentaci, a učíte se tvořit choreografie. 

Na 4. i 5. úrovni už se pracuje individuální formou se Suhailou. Čtverka prohlubuje vše, co jste se naučily v trojce, a pětka už je čistě o výuce. Pouze tanečnice, která vlastní certifikát úrovně 5 se smí nazývat lektorkou této školy. V současné době jsou takové tanečnice na světě pouze dvě!

Co je na tomto formátu jedinečného?

  • Systém výuky buduje u tanečnic nezávislost již od samotného počátku, učí ji sebereflexi a také vnímavosti vůči vlastnímu tělu nezávisle na zrcadlech. 
  • Symetrie, protože vše se učíte provádět na obě strany, včetně hry na činelky.
  • Během drilů se učíte chodit nejen vpřed, ale vše trénujete i v chůzi pozpátku a stranou.
  • Formát klade opravdu velký důraz na zdraví tanečnice, a to skrze postoj, ale i výuku bezpečnosti při rozcvičce včetně teorie. 
  • Od začátku se k vám přistupuje jako k opravdové tanečnici a získáváte ten nejlepší trénink pro to, stát se umělkyní. (I studentky, které mají břišní tanec jak koníček, si zaslouží to nejlepší.)
  • Každá studentka má potenciál dosáhnout vysoké úrovně. Záleží jen na její píli, ne na talentu. 
  • Navzdory zaměření se na techniku se učíte trošku teorie i praxe orientálního tance už od 1. úrovně. Zároveň se učíte taneční etiketu, se kterou si netrhnete ostudu v jiných stylech. 
  • Získáváte mentorku, pro kterou je vaše bezpečí, radost, podpora a vývoj to nejdůležitější. 

Co musíte v našich krajích udělat, když se v tomto formátu chcete vzdělávat?
V podstatě máte pouze jedinou možnost, a to trénovat dle online lekcí. Abyste se mohla certifikovat, musíte vždy absolvovat intenzivku pro konkrétní úroveň. Na 1. levelu jsou to pouze 3 dny, na 2. a 3. levelu už 5 dnů. Na konci každé intenzivky máte možnost se testovat. Test obsahuje vždy část teoretickou a praktickou. Abyste si svoji získanou úroveň udržela, musíte během dvou let (pokud svoji úroveň nezvýšíte) nasbírat kredity a certifikaci si prodloužit, jinak začínáte opět od začátku.

Od studentky vyžaduje formát velkou kázeň. Jsou na ni kladeny vysoké nároky, na druhou stranu nemůžete získat větší oporu než Suhailu, která vás na celé cestě doprovází a nenechá vás na holičkách.

Na intenzivky 1. i 2. úrovně naštěstí nemusíte jezdit daleko, protože díky belgické tanečnici Maëlle můžete obě absolvovat v Evropě (trojka už je pouze v Americe). Maëlle byla první, která v Evropě certifikační intenzivky organizovala a díky ní je tu spousta nadšených studentek školy Salimpour. V roce 2016 můžete 1. úroveň absolvovat hned ve 2 různých termínech, což je opravdový luxus:
  • Štokholm, 17.-19. 3., pořádá Sabriye Tekbilek, FB událost
  • Londýn, 16.-18. 6., pořádá Anna Kemper, FB událost
Abyste vyrazily na L1 Three-Day, jak se intenzivka nazývá, nepotřebujete se učit předem vůbec nic. Ale to rozhodně nedoporučuji, protože si neodvezete zdaleka tolik, jako když se nachystáte, alespoň vyzkoušením online lekcí v rámci 3denní zkušebky zdarma. 

A co můžete během tréninku dle Suhailina formátu očekávat? Strašně strašně moc potu (opravdu si nedělám legraci, běžné je mít při drilech za pasem malý ručníček), a nové nerozlučné kamarády v podobě pěnového válce foam roller, tenisáku nebo i tvrdších variant v podobě lakrosového míčku (vše se používá k uvolnění fascie a svalů). Můžete také očekávat úžasné pokroky,  objevování sebe sama a zážitky na celý život.

Chcete si přečíst více? Pak zavítejte přímo na stránky studia, kde je vše podrobně popsáno.

Formát Jamily Salimpour

Formát Jamily je narozdíl od toho Suhailiného stylizace. To, co se tedy učíte ve formátu Suhaily, potom používáte zde při konkrétních prvcích. Je tedy velmi praktické se vzdělávat současně v obou formátech současně, protože se nejen doplňují, ale zároveň na sobě i stavějí.

Při výcviku se také pohybujete po kruhu, ale již od samotného začátku máto pocit, že opravdu tancujete. Činelky v každé lekci prakticky nesundáte z ruky.

Formát je také rozdělen na 5 úrovní, ale to je zatím víceméně teoretické, protože doposud se certifikovalo pouze do úrovně 3 a první certifikační recitál studentek 4. úrovně se koná začátkem srpna.

Obsah úrovní je přibližně následující:
1. úroveň - přes 40 prvků s předepsanou pozicí paží, několik činelkových rytmů.
2. úroveň - k předešlým prvkům prvkům přidáte desítky dalších a učíte se experimentovat s pozicí i pohybem paží, činelkových rytmů valně přibude. Po dokončení tohoto levelu už máte probrané všechny prvky.
3. úroveň - prvky se rozebírají a znovu skládají, spojují, experimentujete s přechody a časováním.
4. úroveň - rozvoj dovedností a intenzivní příprava pro vystupování
5. úroveň - lektorství

Co je na tomto formátu jedinečného?

  • Vše se opět učíte na obě strany a chodíte s tím do všech stran. 
  • Učíte se nezávisle na zrcadle i lektorce. Při tanci po kruhu dostáváte pokyny, který prvek máte provádět a sama se musíte naučit najít ten nejlepší přechod z jednoho do druhého. Naprosto přirozeně se tak učíte improvizovat. 
  • Trénuje vás pro výdrž v dlouhých show.
  • Živoucí historie - tento formát vám nabízí originály, ze kterých se vyvinuly další podoby prvků, se kterými jste se možná setkaly i vy. Základní egyptský krok? Jamila! Arabic? Jamila!
Co musíte v našich krajích udělat, když se v tomto formátu chcete vzdělávat?
Díky Maëlle můžete opět vyrazit na intenzivky i v Evropě. Opět bych důrazně doporučila se předem připravit, protože by pro vás už i jednička mohla být docela šok. Ve srovnání se Suhala level 1 je Jamila level 1 technicky náročnější, vyžaduje komplexnější činelkové rytmy a výuka postupuje poměrně svižně. Přípravu opět zvládnete s pomocí online lekcí a také manuálu, který obsahuje popis všech prvků. Jamila Level 1 Three-Day Workshop proběhne 28.-30. 10. 2016 v Bruselu v organizaci Maëlle.



Chcete si přečíst více? Pak zavítejte přímo na stránky studia, kde je vše podrobně popsáno.

Brzy se můžete těšit na pokračování, kde se s vámi podělím nejen o své zážitky a zkušenosti, ale také předám pohled jiných světových tanečnic a také svých 2 studentek, které na Jamila Level 1 Three-Day Workshop vyrazily spolu se mnou.


Žádné komentáře:

Okomentovat